Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Prevence syndromu vyhoření krátkodobých pěstounů
Kaše, Adam ; Angelovská, Olga (vedoucí práce) ; Šťastná, Jaroslava (oponent)
Syndrom vyhoření je fenoménem zkoumaným od 70. let 20. století se stále větší razancí a zájmem. Tento jev, charakteristický zejména psychickým i fyzickým vyčerpáním, negativními pocity spojenými s pracovní náplní a prostředím či celkovou apatií, je asociován primárně s pracovníky pomáhajících profesí. Dosud však neproběhl jediný výzkum zaměřený na syndrom vyhoření u pěstounů na přechodnou dobu. Empirická část práce proto představeným výzkumem cílí zkušenosti této ohrožené skupiny v České republice, mapuje současný stav, rizikové faktory i možnou prevenci syndromu vyhoření. Výzkum využívá kvalitativní design a metodu polostrukturovaných rozhovorů. Navzdory metodologickým limitům studie výsledky poukazují na skutečnost, že navzdory drobným odchylkám v osobních názorech panuje mezi respondenty spíše shoda, co se týče vnímaných rizik syndromu vyhoření. Z toho plyne, že syndrom vyhoření u pěstounů na přechodnou dobu je slibným prostorem pro další výzkum a tématem pro podnětnou diskuzi. Klíčová slova: syndrom vyhoření; náhradní rodinná péče; pěstounská péče na přechodnou dobu
Sociální znevýhodnění dětí a mládeže na dětském psychiatrickém oddělení.
Buschtová, Gabriela ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
Diplomová práce se zabývá klienty dětského psychiatrického oddělení, kteří jsou zde hospitalizováni s poruchami chování a přizpůsobení. Charakteristickým rysem těchto dětí je problémové chování a maladaptace pramenící z jejich sociálního znevýhodnění, jež má více podob. Prostředí a režim dětské psychiatrie jim nastavuje odlišná sociální měřítka a výchovné vzory, s nimiž si zvnitřňují jiné hodnotové vzorce a potřeby. Teoretická část definuje pojem sociálně znevýhodněné dítě. Dále uvádí funkci rodiny, vztahovou vazbu, výchovné styly jako základ primární socializace a jako základní kámen jejich působení ve společnosti. Praktická část je zpracována v podobě sedmi případových studií, které popisují jednotlivé klienty zařízení a jejich působení v tomto specifickém prostředí. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo dokázat u těchto dětí školního věku vliv sociálního znevýhodnění na jejich psychiku, jež se projevuje špatnými autoregulačními mechanismy, malým sebehodnocením a poruchami chování. Dalším cílem této práce bylo třeba zjistit, do jaké míry má na tyto děti dopad odlišné sociální prostředí. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Teorie attachmentu a jeho využití v sociální práci
OPELKOVÁ, Tereza
Bakalářská práce je zaměřena na téma teorie attachmentu a jeho využití v sociální práci. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda jsou sociální pracovnice seznámeny s problematikou vývojových stadií raného dětství, teorií attachmentu a jejím využitím v praxi. Teoretická část se opírá o studium odborné literatury. Jedná se především o literaturu obsahující pojmy typologie a poruchy attachmentu, ústavní výchova, náhradní rodinná péče nebo pojem sociální pracovník. Je zde uvedena i literatura vývojové a sociální psychologie, která se zabývá psychosociálním vývojem raného dětství a rodinou jako významným socializačním činitelem. Pro zpracování praktické části bakalářské práce jsem zvolila strategii kvalitativního výzkumu. Data byla získána technikou polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovor se skládal z osmi otázek. Výsledným zjištěním bylo, že sociální pracovnice OSPOD získávají znalosti ohledně vývojových stadií raného dětství v rámci svého povinného vzdělávání. S teorií attachmentu se v rámci profesního vzdělávání ale nesetkávají. Z výzkumu je zjevné, že si o uvedené teorii dohledávají informace individuálně, především z odborné literatury a webových stránek. V rámci praxe tuto teorii využívají pouze při vyhodnocování potřeb dítěte. Co se týče terapeutických metod, které teorie attachmentu využívají, klienti jsou v takovém případě odkázáni na odborné pracovníky či pracoviště, neboť v rámci poskytování sociálně právní ochrany dětí není v možnostech a ani schopnostech pracovníků OSPOD terapeutické metody aplikovat. Tato práce slouží jako informační zdroj o teorii attachmentu, určený sociálním pracovnicím s důrazem na jeho využívání.
Vliv sociálního prostředí na adaptaci dítěte v MŠ
FIALOVÁ, Klára
Bakalářská práce se zabývá tím, zda sociální prostředí, ze kterého dítě nastupuje do mateřské školy, má vliv na jeho adaptaci. Práce vymezuje socializaci, sociální prostředí, kulturu, rodinu, náhradní rodinnou péči a rozdílnou adaptaci. Praktická část představuje výsledky v pozorování dětí z různého sociálního prostředí ve vybraných oblastech. Doplňující informace byly získány z dotazníků pro rodiče o jejich dítěti. Během výzkumu byl popsán průběh adaptace vzhledem k sociálnímu prostředí, ve kterém dítě vyrůstá. Cílem práce bylo zjistit, zda jsou rozdíly v adaptaci mezi dětmi, jak se rozdíly projevují a co je příčinami.
Zkušenosti pěstounů a poručníků se zajišťováním povinného kontaktu dítěte s jeho původní rodinou
HLOUCALOVÁ, Irena
Tato bakalářská práce popisuje skutečnosti, které provázejí pěstounskou péči a poručnictví, přičemž důraz je kladen na zákonnou povinnost zajišťovat kontakt dítěte s jeho původní biologickou rodinou.Teoretická část práce začíná historickými mezníky náhradní rodinné péče ve světě i u nás. Poté nastiňuji stav v současnosti. Popisuji instituce zabývající se náhradní rodinnou péčí. Praktická část této bakalářské práce je zpracována kvalitativní metodou pomocí polostrukturovaných rozhovorů s pěstouny a poručníky. Vytvořila jsem výčet nejčastěji zmiňovaných základních potřeb pěstounů a poručníků i dětí v pěstounské péči a názorů pěstounů a poručníků týkajících se zmiňované oblasti. Tato práce by mohla být využita jako materiál pro práci intervenčních center náhradní rodinné péče i pro další odborníky zabývající se touto oblastí náhradní rodinné péče, popřípadě jako inspirační a motivující materiál pro žadatele o náhradní rodinnou péči.
Komparace kvality života dětí v dětských domovech a v NRP ve Středočeském regionu
JANOUŠOVÁ, Soňa
Diplomová práce se zabývá kvalitou života dětí z dětských domovů a dětí svěřených do náhradní rodinné péče ve Středočeském kraji. Teoretická část charakterizuje kvalitu života, potřeby a práva dítěte, rodiny a jejich funkce. Dále popisuje náhradní výchovu, zabývá se náhradní rodinnou péčí, ústavní péčí a otázkou transformace a sjednocení systému péče o ohrožené děti v ČR. Empirická část je zaměřena na srovnání celkové kvality života dětí z dětských domovů a dětí z náhradní rodinné péče, jejich hodnotové orientace, spokojenosti v jednotlivých oblastech života. Výsledky poukazují na oblasti, ve kterých se uvedené skupiny dětí od sebe liší a nabízejí možnosti zaměření dalšího výzkumu v této oblasti.
Analýza konkrétního subjektu neziskového sektoru ČR
Ajdini, Drita ; Říhová, Vladimíra (vedoucí práce) ; Petrášek, František (oponent)
Práce nejdříve charakterizuje neziskový sektor v České republice. Popisuje jeho vývoj a právní úpravu. Dále uvádí možné způsoby financování a ukazuje, které z nich jsou v neziskových organizacích nejčastěji využívané. Práce následně popisuje specifickou roli PR v neziskovém sektoru. Praktická část analyzuje Nadaci Terezy Maxové dětem a popisuje její PR aktivity. Součástí práce je také anketa, jejíž výsledky odhalují vztah veřejnosti k této nadaci a jejím projektům. Poslední část ukazuje, že nadace, která se snaží prostřednictvím podpory různých projektů, dostat co nejvíce dětí do náhradní rodinné péče, má pro společnost také ekonomický přínos. Tento přínos spočívá v tom, že náhradní rodinná péče znamená nižší zátěž pro státní rozpočet než ústavní péče. Jako důkaz pravdivosti tohoto tvrzení uvádí argumenty porovnání nákladů státu na děti v ústavní péči a v pěstounské péči a předpoklad dosažení lepšího vzdělání u dětí vyrůstajících v rodinném zázemí namísto ústavních zařízení, což v konečném důsledku znamená také nižší náklady pro státní rozpočet.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.